Friday, January 11, 2013

Suka,Sayang,Cinta..Yang Mana Satu?

Aku rindu sayang kamu
Matamu aku cinta kepadamu
Sayang kamu..

Ok lupakan sebentar lagu AKU CINTA SAYANG KAMU nyanyian Black.Seringkali kita terdengar tentang SUKA,SAYANG DAN CINTA.Apakah maksud tu?
Kriiik!!Kriikk!! Nape plak ttbe aku jadi jiwang malam2 ni.Hahaha.Actually,someone asked me about love.
Dan aku pun gigih mintak tolong kat "pakcik Google" untuk mentafsirkan perkataan tersebut.Banyak sangat perkara tentang cinta ni jadi tajuk utama.Antaranya puisi,cerpen dan novel.
Tapi aku lebih tertarik dengan kata-kata yang membezakan antara suka,sayang dan cinta.




Saat kau MENYUKAI seseorang, kau ingin memilikinya dengan keegoanmu sendiri.
Saat kau MENYAYANGI seseorang, kau ingin sekali membuatnya bahagia dan bukan untuk dirimu sendiri.
Saat kau MENCINTAI seseorang, kau akan melakukan apapun untuk kebahagiaannya walaupun kau harus mengorbankan jiwamu.

Saat kau MENYUKAI seseorang dan berada disisinya maka kau akan bertanya,
"Bolehkah aku mencium mu?"
Saat kau MENYAYANGI seseorang dan berada disisinya kau akan bertanya,
"Bolehkah aku memeluk mu?"
Saat kau MENCINTAI seseorang dan berada disisinya maka kau akan menggenggam erat tangannya..

SUKA adalah saat dia menangis kau akan berkata,
"Sudahlah,jangan menangis."
SAYANG adalah saat dia menangis kau akan menangis bersamanya.
CINTA adalah saat dia menangis kau akan membiarkan dia menangis di bahumu sambil berkata,
"Mari kita selesaikan perkara ini bersama."

SUKA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata,
"Dia sangat cantik/tampan/menawan"
SAYANG adalah saat kau melihatnya kau akan melihat dari hatimu dan bukan dari matamu.
CINTA adalah saat kau melihatnya kau akan berkata,
"Buatkan dia anugerah terindah yang pernah Tuhan berikan padaku.."

Pada saat orang yang kau SUKA menyakitimu,maka kau akan marah dan tidak mahu lagi berbicara dengannya.
Pada saat orang yang kau SAYANG menyakitimu,engkau akan menangis untuknya.
Pada saat orang yang kau CINTA menyakitimu,kau akan berkata,
"Tak apa,dia hanya tidak tahu apa yang dia lakukan."

Pada saat kau SUKA padanya,kau akan memaksa dia menyukai dirimu.
Pada saat kau SAYANG padanya,kau akan membiarkan dia memilih.
Pada saat kau CINTA padanya,kau akan selalu menantinya dengan tulus ikhlas.

SUKA adalah kau akan menemaninya di saat dia menguntungkan.
SAYANG adalah kau akan menemaninya di saat dia memerlukan.
CINTA adalah saat kau akan menemaninya dan tidak peduli pun bagaimana keadaanmu.

SUKA adalah hal yang menuntut.
SAYANG adalah hal memberi dan menerima.
CINTA adalah hal yang meberi dengan rela.

dan bagi aku pula,SUKA itu bila mana kita hanya terpegun dengan bentuk fizikal seseorang.
SAYANG itu bila mana kita akan menerima kekurangan tanpa memandang kelebihan seseorang
CINTA itu saat dia melafazkan "Aku terima nikahnya.." dan mendidik kita menjadi bidadari untuknya di dunia dan akhirat.

^___^




No comments:

Post a Comment