Sunday, October 19, 2014

Pisang Ke Pishang?

Assalamualaikum dah hi!

Tadi tengah bosan so aku scroll twitter sampai bawah. Saje nak bagitau aku baru ada twitter
Tiba tiba keluar pulak status sorang budak.
Dia tulis

"Pishang betul malam ni."

Kening aku dah berkerut.
Apa benda pulak pishang tu?
Budak ni mengidam pisang ke malam malam.

Dengan rasa tak puas hati, aku pun google.
Benda pertama aku bayangkan dalam kepala




Tapi rupa rupanya....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-



Aku rasa macam.... =____=
Tak tahulah asal usul kejadian perkataan pishang tu dari mana.
Makin merepek bahasa budak budak sekarang.



Toodles.









13 comments:

  1. hahahaa..terima kasih kak ikaa..saya pun baru tahu maksud pishang tu. :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakit pulak hati tengok macam2 istilah baru sekarang..kreatif betul bahasa diorg..xyah susah2 amik BM tinggi..hahaha

      Delete
    2. Bukan kreatif, tapi bodoh.

      Delete
  2. Aduhai
    Setelah lebih setahun dok menghadap perkataan pishang baru lah sekarang aku faham ��

    mmg ��

    ReplyDelete
  3. laa ye keee...geramnyaa bahasa budk2 skrg...macamana blh kaitkan bosan tu jadi pisang?! 😵

    ReplyDelete
  4. Setahun lebih aku cari maksud nya apa , last2 aku Google ini pulak 😌

    ReplyDelete
  5. TAK RELEVAN dan TIADA KAITAN langsung perkataan pishang dengan bosan !! ..hanya menjahanamkan bahasa . Rasa nak cari orang yang mula-mula mencipta perkataan ni ... sumbat 10 biji pisang serentak dalam mulut dia . KURANG AJAR punya manusia ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bapak beria nak mampos. terpaling bahasa melayu

      Delete
  6. Pishang ni berasal dari siri drama melayu mengisahkan seorang budak yang cacat yang sering meminta kepada atuknya "Pishang, pishang" sapa pernah tengok dulu2 taulah

    Jadi terma Pishang itu boleh digunakan kepada orang yg bermasalah mental/cacat mental..

    Cuma harini ramai kebosanan sehingga menjadi masalah mental maka jadilah terma Pishang itu bermaksud bosan yang amat(membawa kepada masalah mental)

    ReplyDelete
  7. Asal usul...klau lelaki sesama lelaki tiada perempuan lelaki cepat bosan...Pisang sama Pisang saja boring...nk JDi slang sebut Pishang.

    ReplyDelete
  8. Dlm chat kursus cidb elektrik .. tiba2 sorg peserta lelaki bg gambar Pisang . Ingatkan dia mencarut .. Kita gugel rupanya bosan .. teruk la.

    ReplyDelete