Thursday, February 14, 2013

Valentine Day..Antara Hukum Dan Kehendak

14 Februari..Selalunya bila tarikh ni disebut mesti akan mengingatkan kita tentang sambutan Valentine Day.
Apa itu Valentine Day?
Valentine Day disebut juga sebagai Hari Menyambut Kekasih dan disambut oleh orang Kristian di seluruh negara pada 14 Februari.
Dan ramailah muda-mudi terikut-ikut menyambut hari yang dikatakan sebagai Hari Menyambut Kekasih atau Hari Memperingat Kekasih.

Statement yang buat aku tergelak.14 Februari je kau ingat kekasih? Habis hari2 lain kau tak ingat? Maknenye setahun sekali la baru kau nak ingat kekasih dan konon2 wish supaya hubungan korang kekal.
Gitu?



Ramai yang tahu asal usul dan pengasas Valentine Day.Tapi ada jugak yang tahu sebab tu still sambut kot.Ok aku nak share sikit macam mana boleh tercipta sambutan Valentine Day ni.

SANTO VALENTINO..siapa dia?
Sejarah Valentine Day mengatakan dia merupakan seorang paderi yang dianggap pelindung orang bercinta.Dia dikenakan hukuman mati kerana melanggar perintah yang dibuat oleh Maharaja Claudius II Gothicus.Maharaja Claudius melarang pemuda-pemuda bujang berkahwin.Dia menganggap tentera yang masih bujang jauh lebih berprestasi berbanding yang sudah berkahwin.Perkara ini ditentang oleh Valentino dan tanpa pengetahuan maharaja,dia telah mengahwinkan pemuda-pemuda tersebut.Valentino telah dihukum pancung di Rom pada 14 Februari 270 M (ada sumber kata 269 M) dan dikebumikan di tepi jalan Flaminia.

Pada tahun 496 M,pihak Vatican yang diketuai oleh Paus Glasisus I telah menjadikan kisah ini sebagai satu perayaan dengan nama St.Valentine's Day sebagai menghormati Santo Valentino.




Valentine Day adalah sebuah upacara keagamaan Romawi yang menyembah Dewa Lupercus (dewa kesuburan,padang rumput dan haiwan ternakan) dan penyembahan Dewa Faunus (dewa alam semesta dan pemberi wahyu) yang diadakan di bukit Falatine.Upacara atau festival tersebut dipimpin dan diawasi oleh suatu badan keagamaan yang disebut Luperci dan para pendetanya digelar Luperci.

Upacara ini dimulakan dengan mengorbankan beberapa ekor kambing dan seekor anjing yang dipimpin oleh para Luperci.Upacara tersebut dilakukan dalam sebuah gua bernama Lupercal.Setelah itu dua orang pemuda akan dibawa ke sebuah altar,kemudian sebuah pisau yang berlumuran darah disentuhkan pada kening mereka dan darah itu diseka dengan kain wool yang telah dicelupkan ke daalm susu.Setelah itu dua orang itu harus tertawa.

Kemudian para Luperci akan memotong kulit kambing yang dikorbankan dan dijadikan cambuk.(kalau ikut kamus cambuk ni sejenis alat sebatan).Kemudian mereka berlari dalam dua kumpulan mengelilingi bukit Falatine dan tembok-tembok kuno di Falatine,mencambuki setiap wanita dalam kumpulan atau yang mereka temui di jalanan.Wanita tersebut menerima cambukan itu dengan senang hati kerana mereka menganggap cambukan itu akan menyebabkan atau mengembalikan kesuburan.

Ada juga versi yang mengatakan Valentine Day disambut bagi meraikan kejatuhan pemerintahan Islam Andalusia di Cordova berkait rapat dengan perana seorang paderi bernama St.Valentino.Dia berperanan sebagai seorang perisik yang bermuka-muka dengan pemimpin Islam dalam masa yang sama menghasut dan membangkitkan semangat kebencian masayarakat Kristian dengan pemerintahan khalifah Islam.

Peranan talam dua muka St.Valentino amat disanjung oleh Rati Isabella dan dengan jasanya itu,St.Valentino dianggap kekasih rakyat.Tanggal 14 Februari 1492 adalah tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan menganggap agama Islam adalah zalim.

Ada juga yang berpendapat Hari Valentine disambut apabila St.Valentino menyatkan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal Proteston selepas kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol,timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St.Valentino adalah seorang paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Proteston,lebih-lebih lagi paderi diharamkan berkahwin.Tindakan St.Valentino untuk berkahwin telah menimbulkan kemurkaan Ratu Isabella,lalu memenjarakan St.Valentino sementara waktu.Ratu menetapkan sendiri 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St.Valentino sendiri.

Versi lain pula menyatakan 14 Februari dipilih berdasarkan hari cuti bagi orang Juno,iaitu Ratu kepada dewa-dewi Rom ketika pemerintahan maharaja Rom kuno.Pada hari berikutnya iaitu 15 Februari akan bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisional masyarakat Rom.Pada malam itu nama gadis-gadis Rom akan ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas.Setiap pemuda akan mencabut nama dalam bekas tersebut dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya sepanjang pesta itu berlangsug dan gadis-gadis itu boleh melakukan hubungan seks dengan jejaka-jejaka tersebut.

Bagi tentera Rom di perbatasan pula,mereka meraikan Pesta Lupercalia ini dengan memilih pasangan sejenis untuk melampiaskan nafsu masing-masing.Malah adakalanya askar-askar yang mabuk ini akan melakukan seks dengan binatang seperti kambing dan anjing yang diikat.

Nauzubillah!

Kadang2 Selalu kita tengok ramai umat Islam ghairah nak sambut.Ada jugak yang terlebih ghirah nak sambut Hari Krismas dan Sambutan Tahun Baru,tapi kalau bab sambutan lain macam Maulidur Rasul,solat terawih,puasa bulan Ramadhan takde plak yang beriya nak sambut.Tak pedulik pun!

Rasulullah s.a.w pernah berpesan :

"Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari amalan kami maka ia akan ditolak"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

SUMBER : KLIK SINI


No comments:

Post a Comment