Friday, February 15, 2013

Fakta atau Auta..Santan Baik Untuk Kesihatan?

Macam tak percaya je bila aku baca artikel ni.Selalu kita dengar santan tak baik untuk kesihatan sebab mengandungi kolesterol yang tinggi.
Biasanya santan komersial (yang dalam pek selalu jual kat kedai) telah diperbaharui nilai nutrisi seperti tanpa kolesterol dan sebagainya.Santan ni jadi pilihan bagi mereka yang menjaga kesihatan.



Tahukah anda (cewahhh ayat..) sebenarnya dalam santan mengandungi sejenis khasiat.Khasiat apa?
Asid lemak dalam santan merupakan asid laurik iaitu sejenis lemak yang banyak ditemui dalam susu ibu.
Lemak dalam asid ni membantu perkembangan otak dan menguatkan tulang.Lemak dalam santan terdiri daripada asid lemak rantaian sederhana (MCFA).

MCFA merupakan asid lemak yang diperlukan untuk membina dan mengekalkan sistem imunisasi dalam badan. (sama macam lemak dalam susu ibu)
Santan juga membekalkan nutrisi yang sangat baik untuk mereka yang sedang menjalani proses penurunan berat badan. ( Erk! makan santan tak gemuk ke? )




Sebabnya MCFA cepat diasimilasi dalam badan.Santan mampu untuk membaiki penghadaman dan penyerapan nutrisi lain termasuk vitamin,mineral dan asid amino.Selain itu ia dapat memperbaiki penyerapan kalsium dan magnesium serta menyokong perkembangan tulang dan gigi yang kuat.

Isu santan tak bagus kepada kesihatan sebenarnya bergantung kepada kuantiti yang diambil.Bagi yang nak menjaga kesihatan,jangan ambil santan secara berlebihan sebab santan merupakan lemak tepu dan kalau terlebih boleh menyebabkan pelbagai penyakit.

So,setiap makanan  ada khasiat tersendiri cuma terpulang kepada kuantiti dan cara pengambilan makanan oleh setiap  individu.

No comments:

Post a Comment