Saturday, February 16, 2013

Rahsia Kulit Udang

Semalam mak aku masak udang sambal petai.Fuhhhh memang terbaekkk dari ladang.Aku pun makan dengan lahap sopannya.Bak kata bapak aku,kalau mak mentua lalu belakang pun tak nampak.
Err...pa, memang la tak nampak.Mata kan kat depan bukan kat belakang.
Ok la ni makan sedap...sebelum aku balik ke UPM tercinta.



Aku ni ada satu habit.Biasa orang makan udang buang kulit kan..Tapi aku pulak tak buang kulit sebab malas aku rasa udang makin sedap bila makan dengan kulit.Hohoho.

Kalau nak tahu,sebenarnya kulit udang ni ada khasiat tersendiri.Kulit udang mengandungi satu bahan yang dinamakan chitosan yang boleh membantu kita kurangkan berat badan dan membantu menurunkan paras kolesterol dalam badan. ( patotla aku kurus sekeping je)
Tak percaya? Ha research ni telah dijalankan oleh Dr. Hossain dan rakan-rakannya daripada sebuah universiti di Bangladesh mengenai kulit udang.
Selain itu,kulit udang ni sebenarnya pemanis.Compare udang yang dibuang kulit dengan yang tak dibuang kulit,udang yang masak dengan kulit lagi manis.
Kalau tak percaya,try la masak.hehehe


No comments:

Post a Comment